Haha, vilken dag.
Fast första lektionen var gympa = lite mindre soft.
På idrotten var det egna lekar som gällde och tre av fem grupper fick köra sina. De var lite komplicerade, lite roliga och väldigt jobbiga. Särskilt den sista. :/
På engelskan diskuterade vi boken vi läser: "Big Mouth and Ugly Girl". Läste ut den innan påsklovet, halvbra bok. Vi fick tillbaka uppsattser också och fick läsa andras uppsattser där det fanns helt hemska språkligga fel. Vem skriver "She learnt me" lixom?????????!!!!!!!!!!!
På svenskan fortsatte vi arbetet om antikens grekland och myter därifrån och så.
Lunchen på torsdagar är kort, men idag kom vi inte ens in i matsalen fören tio minuter innan vi började igen. Orka! Men läraren visste, så det var lugnt. Mattelektionen efteråt spenderades med att gå igenom Eco Rocks projektet. Sen drog vi till Naturhistoriska. Gissa om jag lämnade gympagrejjerna i skolan?
Innan vi gick på tunnelbanan köpte jag en Marabou chokladkaka med non stop i. Inte bra!!!
Jag blir lika glad och lycklig varje gång jag ser byggnaden naturhistoriska. Det är verkligen så, och att vara där är lika roligt varje gång. Vi hade en lärare med och gick runt och svarade på frågor i två utställningar om evolution. Jag personligen var i och för sig inte alltför delaktig i frågesvarandet med tanke på att jag mest hoppade runt och undrade hur organismerna kunde utvecklas till någonting sådant och hur de överlevde. E.B. kom också, med kakor! =D Och jag köpte ett sköldpaddsgosedjur! Mer hade jag inte råd med eftersom dom inte tar kodkort.
Vi åt kakorna i matsäckrummet och där var vi ensamma också. Vi kan ju säga att vi fyra inte satt still direkt. :P C. sparkade ett lypsyl som låg på golvet till andra sidan rummet och jag klämmde in mig i ett skåp. :P Haha, det var roligt!
När vi kom tillbax gick E.B. med mig och kolla på väskor och handlade. Jag köpte tre halsband (ett till henne, ett till mig o ett till min bästis) och ett vykort med grodor (till bästis, som även är min granne) och ett skrivblock till min pojkvän. :3
Efter hemkomsten lagade jag middag, hamburgare (gissa vad vi fick i skolan till lunch? Hamburgare!). Men det blev bra. Sen har jag väl dukat av och suttit vid datorn.
Ja, det var typ min dag, like you care. :P
Kram // Charlie
Bild från filmen "Min granne Totoro"
Del 1
"Borde jag skriva "Det var en gång" här? Eller är det för tidigt? För sent?
...
Ja, det förstås, du har rätt. Sagan börjar förstås inte fören jag säger "Det var en gång". Jag kan inte vara för tidig eller för sen.
Presenterar man hjälten eller offret först? Vadå? Vad sa du? Offret? Ja, det förstås. Nu när du säger det så minns jag att det är så man skriver en saga. Offret först och hjälten kommer sedan.
Men vem är offret? Vänta, säg ingenting. Jag vet egentligen. Låt mig tänka. Jo, just det! En prinsessa eller ung mö! Och självklart är denna kvinna vacker också. Hon vaktas även av någonting va? Ja, precis. Ibland är det en drake och ibland någonting annat. Fast oftast är det en drake.
Nej, vet du vad? Jag tycker vi gör om den här sagan! Inte ska vi väl skriva den precis som den alltid skrivs? Nej, jag tycker vi ändrar på några saker. Till exempel tycker jag att det skall vara en prins eller ung man som är offret som sitter fånge någonstans. Fast han kan ju få vara vacker, precis som det ska vara.
Vad vaktas han av då? En drake känns så... vanligt. Vad finns det för andra intressanta magiska varelser då? Sjöjungfru? Nej, skulle nog inte funka. Då blir prinsen säkert bara kär i henne. Enhörning? Njaa... Blir nog inte bra det heller. Jag menar, enhörningar är ju goda varelser. Varulv? Tja, då lär det inte finnas kvar så mycket prins att rädda. Älvor? För små, han skulle ju kunna rymma. Vättar? Äh, är han prins kan han ju bara muta dem att släppa honom. Troll? Tja, skulle kunna funka. Troll är kanske inte så smarta, men de gör det de ska utan att bli lurade just därför att de är dumma.
Jaha, ja, men då har vi ju kommit så långt att vi kan börja skriva sagan då.
Det var en gång en vacker prins som var...
...
Oj, juste, jag vet ju inte var han är någonstans. Var brukar offret vara någonstans? Inspärrad? Jo, det låter logiskt. Men var är offret inspärrat då? I ett torn säger du? Ja, men okej, vi kan ha med det. Det är faktiskt en bra idé.
Det var en gång en vacker prins som var inspärrad i ett torn i...
...
Det här går inte så bra. Jag kan ju inte ens skriva första meningen utan att inse att jag har missat viktig information. Var står nu det här tornet? Har du några förslag?
Hmmm?
Oj, förlåt. Jag tappade visst bort mig själv i tankarna där. Vad sa du? Skog eller ödemark? Nja, jag vill nog ha någonting nytt. Finns det torn som står i bergen? Jasså, jaha, det fanns redan. Men vulkaner då? Nej, jag tänkte väl att det inte var lika vanligt. Vulkan får det bli.
Det var... Haha! Där trodde ni att jag skulle börja igen, va? Men nu var jag faktiskt före och insåg att det finns mer information som jag inte har. Är prinsen inspärrad i ett enda rum, eller kan han gå runt fritt i tornet? Sluta titta på mig som om jag vore dum. Okej, okej, prinsen sitter inlåst i ett enda rum, nöjd?
Det var en gång en vacker prins som var inspärrad i ett torn uppe på bergssidan av en vulkan. Där vaktades han av ett stort troll som vankade runt, runt tornet dag som natt.
Haha! Ser ni! Jag improviserade fram något bra! Det hade ni inte väntat er, erkänn."
Idag
Tja, imorse skolkade mer än halva klassen p.g.a. vikarie. Vi var sju pers på engelskan. Men närvaro har tagits ch folk får nog en utskällning och förhoppningsvis ett straff (vilket är högst osannolikt).
Sen var det ju då franska där alla satt lite halvseriöst i en datasal och jobbade när läraren kom i närheten, men annars satt och surfade runt på nätet och gjorde andra saker completely.
På lunchen var ju jag och hälften av folket (två pers) lite blinda och hittade först inte de andra i matsalen, men det löste sig som tur var. Där diskuterades sedan gårdagen och idrottsläxan till imorgon: Hitta på en egen lek. Vår lek baserar sig på Kull och Psykologidoktorn. Alla fyra i gruppen är inte helt överens, men det är den lämnar in imorgon i alla fall.
På matten satt vi och kastade häftstift och tärningar för att räkna på sannolikhet. Efteråt var det nog ingen som hade lust att höra en tärning smälla i bordet igen, haha.
På fysiken skickades jag tillbaka till högstadiet en stund när jag påmindes om Squiddy - vår kära gamla avklippta engångspipett med en mutter och ett geléaktigt, rosa plastöverdrag. Han var fylld med luft och vatten och lärde oss om tryck och gav oss och mig många glada stunder. Tyvärr hade vi nog ihjäl honom efter för mycket entusiastiskt klämmande på petflaskan fylld med vatten som han låg i. Han sjönk till bottnen och kom aldrig upp igen.
R.I.P. lille Squiddy. Hoppas sjuorna inte fick tag i dig.
Jag satt också på fysiken och skrev detta lilla stycket i min skolkalender och fick då kommentaren: "Är det till bloggen eller?" Ja, hon hade helt rätt, uppenbarligen var det ju till bloggen.
Nu ska jag försöka plugga, vilket jag inet har gjort vare sig måndag eller tisdag (fy mig) samt ta mig till orkestern och spela. Men innan dess ska jag fixa middag till mig själv också. Jag kommer att laga den advancerade maträtten "Rester".
Ha det bra alla ni som läser bloggar och/eller bloggar själva + övriga världen
Kram // Charlie