Att underskatta intelligens

Varför underskattas barns intelligens? Varför underskattar man yngres intelligens överhuvudtaget?

Jag vet att jag gör det. Jag underskattar mig själv. Jag tror på nått sätt att jag är som allra smartast precis just nu, och därför måste jag fixa allt på en gång precis just nu och skriva en massa lappar till mgi själv i framtiden och så, för inte kommer jag vara tillräckligt intelligent imorgon för att komma ihåg saker.
   Jag underskattar även mitt yngre jag. Jag är inte mycket förändrad sen jag var 16 till exempel, ändå tycker jag nu när jag är 17 att 16-åringar är små fjantar som inte kan och vet nånting. Inte kan väl jag ha varit det minsta intelligent när jag var 16?
   Men det var jag såklart.

Varför förvånas vi alltid över att barn och djur är intelligenta? Varför skulle de inte kunna vara det? Jag blir själv förvånad, men jag förstår ärligt talat inte varför. Varför skulle vuxna människor vara så mycket intelligentare än alla barn och världens djurarter? Hur skulel de annars ha kunnat överleva så länge? Det har funnits liv längre än människan har existerat. Varför kan inte djur vara intelligenta? De är ju uppenbarligen det. Varför kan vi inte tro på det uppenbara?


Nej, det här inlägget blev inte så bra formulerat, men ni kanske förstår min mening.

Kommentarer
Postat av: Soffi

Charlie, nu är du utmanad av mig att skriva åtta sanningar om dig själv, kolla på min blogg :)

2009-02-15 @ 13:29:46
URL: http://greenshoes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0