Lycka

Läste Neas blogg och hennes inlägg om skillnaden på "glädje" och "lycka". Jag håller med. Det finns en klar skillnad i betydelsen hos dessa två ord.

Jag blir glad av att se min dator och veta att jag kan ta mig ut på internet där det väntar människor som vill ha kontakt med just mig, om så bara för en stund. Har jag något stt skriva blir jag glad vid tanken att jag har den här bloggen, som andra dagar kan kännas som en belastning och ett ansvar.
   Jag kan känna glädje när jag ser ryggarna på bra böcker i mina bokhyllor. Jag blir glad och lugn av utsikten genom mitt fönster.

Lite mörkare utomhus nu.

Jag tänker inte påstå att jag vet vad ren lycka är. Jag tänker inte påstå att jag kan skilja den känslan från glädje, men jag hoppas och jag tror att jag någon gång har upplevt den.

För några dagar sedan hittade jag en sida där man kan få sitt födelsehoroskop mer eller mindre seriöst ställt.
   Min första reaktion var faktiskt att ställa mig och hoppa upp och ner på golvet och krama något eller någon.
   Det gjorde jag inte. Jag log med hela ansiktet, flyttade så nära datorn jag kunde och kurade nästan ihop mig av spänning. Jag plötsligt pigg och full av energi. Jag vågade nästan inte fylla i fälten och klicka på "nästa". Jag fick vänta tills känslorna lagt sig.
   När jag kom fram till den förklarande texten, en text som handlade om ungefär hur jag är som person, en text där delar skulle kunna hjälpa mig att förstå vem jag är och få mig att reflektera över mig själv och mina styrkor och begränsningar svämmade känslorna över igen. Jag kunde nästan inte koncentrera mig på texten. Men när jag började läsa infann sig ett lugn, om än ett lugn med ett stort leende. Varje ord som stod där gjorde mig alldeles glad och varm innuti, även de negativa sakerna.
   Det är såhär jag känner för den västerländska astrologin, eller i alla fall den del av den som jag har utforskat än så länge och som jag förstår. Bara ordet "astrologi" gör mig glad. Jag är ganska säker på att det syns på mig hur entusiastisk jag är över detta och hur nästan obeskrivligt glad jag blir. det är så oerhört spännande.
   Är detta glädje eller lycka? Var jag lycklig när jag ställde mitt (ungefärliga) födelsehoroskop?

Kommentarer
Postat av: nea

tack :) jag tror att vara lycklig när det handlar om något som påverkar en längre tid. Det glada är bara tillfälligt, medan lycka är mer varaktigt.



tillexempel: jag blir lycklig av att vara med min pojkvän, eller: jag är så lycklig över att mitt liv har ordnat upp sig, eller: jag blev så lycklig när jag träffade min syster för första gången på 20 år.



exempel på glädje kan vara:

Jag blev glad när läraren berättade att vi skulle få sovmorgon. eller: Jag blev glad när jag mamma hade köpt hem glass, eller: jag blir glad av att äta choklad.



Lycka omfattar så mycket mer än glädje, helt enkelt :)

2009-01-08 @ 19:58:31
Postat av: Charlie

Jo, du har nog rätt. :) Då tror jag morgondagens inlägg mer beskriver lycka. :)

2009-01-08 @ 20:03:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0