Var bildar fåglar blodkroppar?

VG på fysikprovet kan jag ju glömma, men det blir klart G iaf. =)

Har väldigt dåligt samvete över hur jag betedde mig mot Joakim igår. Förlåt.

Annars ser jag fram emot en faktiskt ganska lugn plugghelg. Verkar bara vara typ Engelska och matte att göra, och engelskan är att läsa bok, så jag kommer troligen inte börja exakt nu i helgen, men vi får väl se. Matten måste jag iaf göra. =)

Annars idag har jag fuderat på en sak:
Om fåglar nu har ihåligt skelett och blodkroppar bildas i benmärg, hur och var bildar fåglar blodkroppar?
Mlölis föreslog idag att de borde ha benmärg i ryggraden iaf, och det låter väl logiskt, annars antar jag att de skulle falla ihop. Men jag undrar ändå. :/

I helgen måste jag hämta ut min biljett till Göteborg och övningsköra med pappa till biblioteket och lämna tillbaka kattböckerna jag lyckades låna. De skall vara tillbaka senast nästa lördag, men jag behöver dem inte längre så varför ha dem kvar?

Nu ska jag stöka undan två läxor och betala en räkning. Kramar på er alla. =D

Kommentarer
Postat av: S aka Random kompis

Ok, här kommer svar på fågelfrågan:

Fåglar har mkt riktigt många ihåliga ben för att öka sin flygförmåga, men vissa ben innehåller röd benmärg där blodkroppar tillverkas. Fåglar har även den unika förmågan att kunna tillverka röda blodkroppar i mjälten, vilket annars enbart däggdjursfoster (ej vuxna individer) kan.

nog med svar?

2009-11-07 @ 10:43:05
URL: http://musicofwords.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0