Utbildning

Den gågna helgen spenderade jag med att spela Spore och läsa. det var ganska kul. =)

Idag pratade vi (jag, Mlölis och S) lite om utbildningar efter gymnasiet och att Mlölis pappa hade kollat ut några åt henne och så. Då kände jag att jag också vilel kolla vad KTH och Stockholms Universitet har att erbjuda (jag fattade inte Universitetets hemsida, så jag gav upp den skolan...).
   Jag hittade två utbildningar som verkar kul (än så länge i varje fall) på KTH: Teknisk Fysik och Mikroelektronik.

Teknisk Fysik tycker jag verkar roligast. Jag kanske inte är bäst på fysik, men det är trots allt roligt, och man kan välja att inrikta sig på t.ex. atomär och subatomär fysik, vilket är väldigt intressant. Det är mycket matematik också, men det är faktiskt även det roligt. =) Teknisk Fysik läses på KTH i Stockholm (som är den KTH som är närmast mig) och intagningspoängen HT-09 var 19,40, vilket innebär att jag måste göra högskoleprovet i vår. Annars är nog mina chanser att komma in ganska precisa. :/ Kanske borde försöka räkna ut hur många poäng jag kommer ha när jag går ut. >___> Fast i meritpoäng kommer jag troligen ha runt 2 - 2,5. Det hjälper ju faktiskt. =) HT-09 hade de 90 platser. Man får examen civilingenjör iaf, och det är ju väldigt brett och bra. =)
   Utbildningen är 5 år och kräver MaD, FyB och KeA.

Mikroelektronik tycker jag verkar relativt roligt. Man får plugga fysik och matematik där med, och även elektronik förstås. Man kan rikta in sig på nanoteknik sedan. Denna utbildning läses på KTH i Kista där de har " en mycket stark forskning inom modern fysik, mikroelektronik och nanoteknik". Jag är lite skeptisk över att behöva plugga borta i Kista, men å andra sidan verkar de ju ha bra utrustning för programmet. =) Intagningspoängen HT-09 var 12,30, så ganska mycket lägre än Teknisk Fysik. Dock hade de HT-09 endast 25 platser. Examen där är även den civilingenjör. =)
   Utbildningen är 5 år och kräver MaD, FyB och KeA.


Ja, nej, nu ska jag återgå till webbdesignen. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0