Hemma igen - Island

Hemma från Island nu. =) Saknar det dock lite. Tänker absolut åka dit igen en dag. <3

Söndag 20/9
Reste mest hela dagen. Läste typ hela flygresan (3h). Det tog ca. 1h med buss att åka från Keflavik flygplats till hotellet, som jag tycker var väldigt fint och fräscht och så. Alla 8 elever (hela klassen, bara tjejer) åt middag på Subway-restaurangen på andra sidan gatan. <3 (Våra två lärare åt själva någon annanstans) Sen myste vi lite alla tjejer tillsammans på ett av våra rum och gick och la oss allihopa.


Island genom bussfönstret påväg till hotellet. MYCKET häftigare i verkligheten. <3


Måndag 21/9
Gick upp halv sju och käkade frukost sju. Åtta kom bussen och hämtade oss vid hotellet och tog oss till biljettcentret där lärarna hämtade ut/köpte våra biljetter för valsafari och Blå Lagunen. Till valsafaribåten åkte vi en mindre buss, trots att det inte var särskilt långt dit.
   Det blåste ute på havet och gungade lite mycket ibland, men annars var valsafarin jättehäftig. Vi såg Minky Wales och Harbour Porpoises (vet fortfarande inet vad de heter på svenska). Jättevackra. <3
   Blå Lagunen var också helt underbar. Det är en varmvattenkälla som egentligen bildades av spillvatten från de geotermiska kraftverken på Island, men där finns också en separat källa som sprutar upp varmvatten, som en ständig minigejser (troligen kommer detta dock från "fabriken" precis utanför anläggningen, men man vet ju aldrig =P). Vattnet där är iaf otroligt blått, varmt och fullt av svavel och kisel/kiselalger. Skönt, men man måste duscha och tvätta håret ordentligt efteråt. =P
   Måndagkväll och frammåt var de andra fem ute på kvällarna, medan jag, S och Mlölis ("De tre musketörerna" =P) var hemma och mysade, läste och sov.


Blå Lagunen. det finns mer "till höger om bilden". Se nedan.


"Resten" av Blå Lagunen.


Tisdag 22/9
I tisdags gick vi upp samma tid och åt frukost samma tid som måndagen. Den här dagen kom dock ingen buss och hämtade oss, utan vi gick till universitetsområdet där företaget deCode genetics har ditt högkvarter. Där fick vi en redovisning av vad företaget gör och faktiskt också en rundvandring. Och man fick fota hur mycket som helst. Det var superhäftigt verkligen, och vår guide var väldigt öppen och företaget allmänt verkar jättehäftigt och väldigt seriösa. <3
   Lunchen åt vi på universitetet, där vi också gick in och kollade i deras bokhandel (där de hade en massa rabatter typ). Både jag och S handlade böcker, fast böckerna jag köpte ska jag få i julklapp av mamma och pappa. ;) Det var grymmt mycket billigare där än i Sverige. <3
   Sen var vi på studiebesök på ett vulkanologiskt center och fick en redovisning i vulkaner och den geologiska aktiviteten på Island. Ön ligger mitt på sprickan mellan den nordamerkianska och eurasiatiska kontinentalplattan och dessa plattor åker ifrån vanadra, så ön håller bokstavligt på att (otroligt långsamt dock) slitas isär. Därför har landet aktiva vulkaner (aktiv vulkan = har haft utbrott under de senaste 2000 åren) och det förekommer ofta jordbävningar.
   Efter detta hann vi gå lite på stan och jag köpte en ursnygg rutig sjal i lila och svart. <3 Sen råkade det bli så att alla vi tjejer åt på olika ställen (jag, S och Mlölis före de andra) då vi inet gick tillsammans på stan. Men vi var iaf med och sjöng för Ullis som fyllde 18 den dagen. Grattis i efterskott (igen)! <3


Inne på deCode genetics. DNA-spiral! <3


Onsdag
Uppstigning halv sju, frukost sju och buss vid åtta. Denna dag åkte vi Den gyllene cirkeln, en turistrunda där man får se Thingavellir (kan ha stavat fel), Gullfoss, Geysir och ett geotermiskt kraftverk.
   Thingavellir är den landmassa på Island som ligger mittemellan de två kontinentalplattorna som Island består av. Marken mittemellan dessa har sjunkit och går det fortfarande då inet tillräckligt med lava strömmar upp här för att bygga upp marken igen. Platsen har också ett stort historiskt värde och islänningarna använder den än idag för stora firanden där hela landet kan delta. =)
   Gullfoss är ett stort och mycket vackert vattenfall. Vi åt även lunch på restaurangen där och jag och Mlölis köpte vantar utan fingrar, så att säga. Mycket sköna. =)
   Geysir är som ni kanske gissat ett område med gejsrar. Vi såg en av dem få utbrott ett par gånger. Det var jättehäftigt.
   Den här dagen åt alla tjejerna tillsammans på den jättemysiga thairestaurangen jag, S och Mlölis varit på dagen innan. Det var supertrevligt och roligt. <3


Vattenfallet Gullfoss.


Torsdag
Sovmorgon idag då vi i princip bara skulle besöka en skola och titta runt lite och prata med några elever och så. Säger bara en sak: Hur mycket jag än gillar Island är jag glad över att gå i skolan i Sverige (no offence mot isländska skolan dock).
   Alla tjejer utom två åkte sedan till ett shoppingcenter utanför Reykjavik. Två av oss tyckte att centret var helt värdelöst, men jag älskade det, och jag hann bara gå in i två butiker. <3 Jag fick tag på en snygg orange väska i pefekt storlek (har letat efter en lagom stor/liten väska) och fick äntligen tag på rosetter att ha i håret! Har letat lite efter det, och accesoarbutiken de hade där var helt underbar! De hade jättemycket saker, och i färgordning! Love. <3


Måste ha det här spelet! <3 Fanns på leksaksavdelningen på affären Hagkaup
i shoppingcentret vi var i; Smáralind.



Fredag
Har mest rest hela dagen. Gick upp 03:50 (05:50 svensk tid) för att äta frukost 04:10 och åka buss till flygplatsen 05:00. De fem tjejerna som var ute kom hem endast tio minuter innan jag gick upp, så de har inte sovit på nästan 1,5 dygn just nu. =P
   När jag kom hem packade jag ur halvt, käkade lunch och satte mig vid datorn. Har gjort klart hemsidan till webbdesignen. Bara alla andra läxor kvar att göra över helgen. ;P


Bilder på mina inhandlade saker kommer imorgon. <3

Kommentarer
Postat av: Milla

Minke whale är vikval och harbour porpoise är tumlare på svenska.

2009-09-26 @ 10:06:45
URL: http://danslycka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0