Island och LHC-rap

Ja, imorrn är då islandsresa. :) Det jobbigaste blir väl ungefär att hinn apcka allt nu och ta sig till flygplatsen imorrn typ. :P

Idag har jag städat/rensat mitt rum (Igen. Har gjort det väldigt ofta känns det som på senaste tiden) och ännu en gång har jag lyckats med konststycket att rensa ut en soppåse junk och en papppåse papper till återvinning. Var kommer allt skräp ifrån? .__.

Sen hittade jag idag även en helt underbar sak, nämligen en rapp-låt om LHC - Large Hadron Collider. Så grymm! <3 (jag älskar ju partiklar och partikelfysik).
LHC-rap
LHC är en "collider", dvs den är ett långt rör med magneter och mätstationer där protoner accelereras till nästan ljusets hastighet och sedan får kollidera i frontalkrockar vid mätstationerna. Utifrån detta kan man gör aen rad mätningar och hitta/se alla möjliga partiklar. Så coolt! LHC finns på CERN som är ett jättestort fyiskinstitut (där min morfar jobbat för länge sedan en kort period) i Génève i Schweiz, vid gränsen till Frankrike. Älskar den här låten. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0