Idag gick det upp ett ljus

Idag gick det som sagt upp ett ljus för mig, vad gäller kärlek. Jag tror jag har lyckats förstå mig själv bättre nu och varför jag är osäker på om jag är kär eller inte. En del av mig är fullt medveten om att jag är kär. Jag kan se det på smsen jag skriver, på att jag saknar J så mycket, på att han har en plats som ingen annan människa någonsin har haft eller kommer att ha i mitt liv. Till exempel har jag aldrig velat ha någon människa hos mig när jag är deppig eller ledsen. Jag vill vara totalt ensam utan frågor, beröring eller övrig närhet på något sätt. Men ändå vill jag ha J med mig när jag är så nu för tiden. Till och med jag ser att jag är kär.

Och det är det som är poängen. Jag ser att jag är kär, men jag känner det inte. Det är som en utomståendes perspektiv. Och jag har en idé om varför det är så. Jag tror att jag kan ha gjort mig själv "döv" inför kärleken. Det låter konstigt, och väldigt hemskt, men jag tror det faktiskt. Jag har nämligen, i egenskap av fisk, en väldigt romantiserad bild av kärlek, och då menar jag väldigt. För mig är kärlek som den är i film eller böcker. Det skall vara en känsla som fyller hela ens väsen, som sveper med sig en som i en storm. Det skall på något sätt vara en gigantisk känsla som tar över ens liv.

Den här tron tror jag gör att jag är döv och blind inför en lugnare och kanske mer realistisk form av kärlek. En känsla som inte tar över en och gör att man inte kan koncentrera sig på någonting. En lugn kärlek som helt enkelt fyller hålen i ens självförtroende. En kärlek som är lugnt och fast som ett berg som man kan vila sig mot och hålla i när man är nere. En kärlek som försiktigt håller ens mod uppe när världen går emot en. En kärlek som i hemlighet gör att man lyckas med det man tar sig för. En kärlek som lugnar själen och gör att man hinner stanna upp och andas när man går igenom livet. En kärlek som helt enkelt sätter ett extra leende på ens läppar. En kärlek som helt enkelt ger en det där inre lugnet som gör att man hinner se allt det vackra i livet. En kärlek som helt enkelt lugnt och sansat lappar ihop en, som fyller hål och rätar ut knutar. En kärlek som lär en att uppskatta varje dag och varje människa man har i sitt liv och att aldrig ta något eller någon för givet.

Det är den kärleken som finns mellan mig och J, den lugna, den riktiga, den sanna. Det inser jag nu när jag skriver om det, nu när jag är tvungen att förklara den. Den där passionerade film- och bokkärleken är väl fin på sitt sätt, men den håller inte. Det gör bara den lugna, sanna kärleken. Jag måste bara lära mig att se den, att känna den, att förstå den. Att inse att det här är den kärlek jag behöver och vill ha. Och när jag tänker efter så är det den kärleken jag vill ha. Jag skulle inte byta den mot någonting.

Kommentarer
Postat av: Milla

Jag har läst och vill kommentera... skriva något jättefint... Men ord och känslor är inte min starka sida så jag sitter här och ler, helt mållös. <3

2010-09-26 @ 17:22:11
URL: http://danslycka.blogg.se/
Postat av: Amy

Charlie, helt underbart skrivet och så rätt! Jag är precis som du, jag väntar på böckernas/filmernas blixtnedslag och det kommer aldrig. Ditt inlägg har hjälpt mig otroligt mycket. Du kanske har förändrat mitt liv. Bra jobbat! ;)

2010-09-28 @ 21:46:22
URL: http://adts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0