Alla fyra - idé utan namn

Idén jag berättade om med karaktärer baserade på mig, S, Mlölis och Emi i en värld baserad på MMORPG-spel (typ Dragonica, WoW och/eller liknande) har fått en väldigt positiv respons från inblandade. ;) Så nu kör jag vidare och bygger upp världen runt om lite.

Det är typ medeltidsfantasyvärld (surprise, surprise) och det finns en mängd skrå (blacksmith, merchant, skomakare, you name it) definierade som "vanliga", typ vanliga jobb. Men det finns fyra speciella skrå som är svårare att komma in i och bemästra, men som grundades av "hjältar" för länge sedan så de är väldigt romantiserade (Delar av allt detta hittar jag på nu i skrivande stund, haha. Och jag blandar språk vilt). De skråna är Magician, Thief, Archer och Warrior (alltså inte militär/soldat). Har man lyckats komma in i ett av dem tränas man i början ganska "allmänt" i grundera för de olika "yrkena". Men det finns lite olika oppinions inom skråna vilken som är den "bästa/sanna" vägen för t.ex. en warrior att ta. Därför har skråna med tiden delats upp i "inriktningar" eller "specieliseringar", och de som hänger i och kämpar på kommer till slut inom varje skrå att följa en av tre vägar till specielisering. För ingen kan faktiskt bemästra allt. mer info om skråna och inriktningarna tänkte jag publicera i fyra egna inlägg, annars blir detta typ 3 mil långt och det pallar man inte läsa. På riktigt. Men jag kan påpeka att magi inte bara utövas exklusivt av magicians utan enklare formler lärs ut i alla sorters skrån som till exempel att en läderrem skall hålla extra länge eller ens nät skall fånga extra mycket fisk eller liknande.

De fyra "hjälteskråna" överlever genom att man kan köpa tjänster av dem. Till exempel att hitta något, ta tillbaka något, förstöra för någon, beskydda någon/något osv. Det finns inga regler om att de måste tänka moraliskt innan de tar emot request och det är köparna som åtalas vid moraliskt orätta gärningar. Dock tas det emot många fler "bra" eller "ofarliga" requests än "dåliga".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0