Batteri-fri teknik (physicsworld.com)

Vägen till möjlig batteri-fri teknik är banad av forskare vid Virginia Commonwealth University. De har kommit på ett sätt att lagra och distribuera information som kräver nästan ingen energi alls.

En vanlig modern dator idag lagrar information magnetiskt på en hård disk i form av binär kod, ettor och nollor. Dessa två lägen svarar mot att magnetismen/magnetfältet på en liten del av hård disken är riktat "uppåt" eller "neråt" (så kallade bits). Dessa avläser sedan datorn med hjälp av en laser. När information skall lagras används energi för att "flippa" magnetismen "uppåt" eller "neråt" så att rätt kombination av ettor och nollor sparas, och därigenom informationen. Detta kräver så pass mycket energi att ett batteri är nädvändigt, eller konstant ström från ett vägguttag.

I den nya tekniken (forskarlaget jobbar på att skapa riktiga apparater som använder sig av tekniken) använder man magneter i nanostorlek som bits. Det fantastiska här är att man inte använder t.ex. ett magnetfält för att flippa bitsen (vilket kräver mycket energi) utan istället elektroner som har blivit "filtrerade" eller polariserade (så att den egenskap som kallas "spin" hos dem blir samma för alla) för att flippa bitsen. Detta kräver inget yttre magnetfält och därigenom inte heller mycket energi.

Dessa elektroner kan fås från ett så kallat piezomaterial (exakt hur vet jag inte, SÅ insatt är jag inte, haha). Det speciella med detta material är att det sänder ut svaga spänningar när det sträcks ut eller trycks ihop. Det alstrar alltså elektricitet (iaf spänning) när det "rör sig", och dessa är tillräckliga för att flippa bitsen.

Det innebär teoretiskt att om man kan böja/röra på tekniken/prylen med detta system så behöver man inget batteri för att det skall fungera. Detta kanske aldrig kommer slå igenom i mobiltelefoner och datorer, men däremot i implantat i hjärnan eller hjärtat för medicinskt bruk. Jag kan tänka mig att t.ex. en pacemaker med detta skulle vfungera och dessutom vara fantastiskt. Någonting i kroppen rör sig hela tiden, och vi människor rör ju ändå på oss hela tiden (även i sömnen) så om det skulle gå skulle det innebära att man kanske kunde förlänga livet på en pacemaker till längre än 10 år (detta kan vara felaktigt, men det är den siffra jag tycker mig komma ihåg) då man inte behöver byta batteri. Det kanske även kan dra ner priset på den. Implantat i hjärnan skulle definitivt vinna på detta också då man inte behöver försöka operera in ett batteri på något sätt också.

Jag har bara läst en artikel om detta på physicsworld.com och inte forskat ytterligare i det, därför kan det finnas luckor i informationen, men jag tyckte det var intressant och har därför försökt förklara det på ett mer lättfattligt sätt. :)

Artikeln hittar ni här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0